Wtorek, 7 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Mamy nadzieję, że wielkanocne inspiracje jeszcze Wam się nie znudziły. Dzisiaj podpowiemy, jak ozdobić jajeczka i ,,upiec” babeczkę…

Grupa Misie

Temat dnia : Świąteczne dekoracje

1.„Kolorowe pisanki” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozsypuje na dywanie pisanki różnej wielkości: małe i duże.
Następnie zadaje dziecku pytanie: Czym różnią się od siebie te pisanki?
Zadaniem dziecka jest posegregować wszystkie jajka według wielkości. Następnie dziecko przelicza ile mamy małych, a ile dużych pisanek. Ponadto stara się stwierdzić, których jajek jest więcej.

2. „Pisanka” – zabawa kreatywna.

Rodzic za pomocą sznurka formuje kształt jajka na dywanie. Zadaniem dziecka jest wypełnić wnętrze pisanki własnymi zabawkami. Układane autka, lalki czy klocki mogą tworzyć różne wzory i sekwencje. W trakcie zabawy możemy dziecku podpowiadać, jednak warto dać tutaj przedszkolakowi pole do samodzielności, a tym samym okazję do wyrażenia własnej kreatywności i pomysłowości.

3. „Tęczowa pisanka” – praca plastyczna.

Potrzebne materiały:

  • kartka z bloku technicznego;
  • rolki po papierze toaletowym;
  • nożyczki;
  • klej typu magic;
  • farby plakatowe i pędzle.

Rolki po papierze toaletowym spłaszczamy, a następnie każdą z nich przecinamy na 5 części. Dziecko również podejmuje próby przecinania rolek zgodnie z instrukcją rodzica. Z tektury  należy wyciąć trzy paski o szerokości 2,5cm. Następnie należy skleić je tak, by powstała obręcz – ramka, z której uformujemy owal na kształt jajka. Ramkę doklejamy do kartki i wypełniamy rolkami. Gdy szablon pisanki jest już gotowy, dziecko maluje farbami wnętrza rolek. Białą przestrzeń między rolkami można wypełnić bibułą, posypać brokatem lub zamalować dowolnym kolorem farby. Pisankę warto ozdobić kokardą. Taka świąteczna praca może stać się doskonałą wielkanocną dekoracją naszej lodówki. (Pomysł zaczerpnięty ze strony blondynki kreatywnie.blogspot.com).  

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat dnia: Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek!

Proponowane aktywności:

1.Zabawa „Gdzie ukryły się pisanki?”. Dziecko zamyka oczy. W tym czasie rodzic rozkłada pisanki w różnych miejscach pokoju. Przy melodii przedszkolak maszeruje po pokoju i rozgląda się. Podczas przerwy w muzyce szuka ukrytych sylwet pisanek. (np. tych z zabawy 2)

2.Zabawa „Znajdź takie same pisanki”. Dziecko po znalezieniu pisanek, dobiera tak samo wyglądające jajka (np. w kropki, kratkę, paski). Po znalezieniu segreguje pisanki od największej do najmniejszej i od najmniejszej do największej.

3.Magiczna pisanka. Do jej wykonania potrzebne będą: 2 listki ręcznika papierowego, kolorowe mazaki i pojemnik z odrobiną wody. A jak zrobić magiczną pisankę? Obejrzycie filmik. Wesołej zabawy! 😊

4.„Taniec przyklejaniec”.  Dziecko – pisklak tańczy razem z rodzicem – kwoką, wykonując odpowiednie gesty do piosenki.

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: Pisanki, pisanki , jajka malowane…

Proponowane aktywności:

  1. Rodzic czyta dziecku bajkę pt.,, Bajka o pisankach”

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.
Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
– Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i… wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
– Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

 2. Po wysłuchaniu bajki, dziecko odpowiada na pytania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły?

3. Zabawa ruchowa. Podczas słuchania piosenki ,,Pisanki,pisanki..”

dziecko chodzi po pokoju , zbiera nakrętki lub styropianowe jajeczka i wkłada je do koszyczka. Po zakończeniu zabawy dziecko liczy zebrane,,jajeczka”.

4. Pisanki wielkanocne, czyli malowane jajka to jeden z najpopularniejszych symboli tych świąt. Oznaczają odrodzenie się życia po zimie. Możliwości zdobienia jajek jest naprawdę wiele, a dzieci w tej sprawie mają nieograniczoną wyobraźnię. Oto krótki przewodnik po tym, jak malować jajka oraz wzory do ich udekorowania. Życzę wspaniałej zabawy!

Wszystkie kolorowe wielkanocne jajka nazywa się po prostu pisankami, czyli farbowanymi jajkami z „pisanymi” na nich wzorami. Technik ozdabiania wielkanocnych jajek jest wiele. W zależności od metody wykonania mogą to być:

  • kraszanki – powstają przez barwienie jajek przez zanurzanie lub gotowanie w barwniku. Dawniej kolory uzyskiwano wyłącznie ze składników naturalnych;
  • oklejanki – przyozdobione skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, nici lub gotowymi foliami;
  • drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem zewnętrznej barwionej powłoki jajka tak, aby ją usunąć i stworzyć wzór;
  • nalepianki – ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru;
  • ażurki – wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych, gęsich, strusich i malowane farbą.

Pisanki w wydrapane wzorki – drapanki

Bardzo prosta, a efektowna technika. Do wykonania pisanek-wydrapanek potrzebujemy :

  • jajek;
  • barwników spożywczych lub naturalnych;
  • ostry przedmiot jak nożyk, metalowy pilniczek czy szpikulec do wydrapywania.

Najpierw zabarw jaja na wybrany kolor. Najlepiej ufarbować je w łupinach cebuli – 2 garście łupin włóżyć  do garnka i zalać  zimną wodą. Powoli gotujemy  w nich jaja, aż nabiorą pięknego brązowego koloru. Gdy ostygną, wydrapujemy na skorupce wzorki. Posługujemy się końcem noża lub metalowym szpikulcem. Ze względu na użycie ostrych narzędzi tą metodą ozdabiamy  pisanki ze starszymi dziećmi.

Pisanki zdobione techniką decoupage

Ta technika zdobienia polega na przyklejaniu wzory z papierowej serwetki na powierzchnię skorupki wielkanocnej pisanki. Potrzebujemy:

  • kolorową serwetkę najlepiej w małe wzorki;
  • klej – do decoupage’u lub wikol (klej do drewna); 
  • lakier – w sprayu lub mocny lakier do włosów.

Wycinamy z papierowej serwetki wzorek. Oddzielamy pozostałe warstwy bibuły, pozostawiamy tylko tę ze wzorem. Jajko smarujemy klejem, nakładamy  wycięte motywy na całą skorupkę. Pozostawiamy do wyschnięcia. Utrwalamy wzór lakierem.

Pisanki oklejane sznurkiem

Bardzo fajna propozycja dla dziecka , aby mogło  ćwiczyć zdolności manualne. Do wykonania pisanek owijanych sznurkiem potrzebujemy: zwykły klej do papieru;

kawałki różnokolorowego sznurka lub kolorowej włóczki.


Nanosimy równomiernie klej na skorupkę, powoli owijamy  ją sznurkiem, rozpoczynając od szczytu jajka. 

Pisanki wyklejane skorupkami

Potrzebujemy:

  • jajek;
  • kleju;
  • kolorowych skorupek.

gotujemy jajka w kolorowych barwnikach spożywczych lub naturalnych. Część jajek obieramy i kruszymy skorupki na nieregularne, ale drobne kawałeczki. Pokruszone skorupki przyklejamy do jajek w fantazyjne wzory.

Pięknych pisanek!

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe

  1. „Zajączki”- zabawa ruchowa skoczna

Rodzic rozkłada na dywanie sylwety pisanek (mogą być pisanki), między którymi dziecko     ma poruszać się podczas dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, dziecko staje przed wybraną pisanką i obunóż przeskakuje przez nią. 

Zabawa wspomaga usprawnianie motoryki dużej.

2. „Zróbmy pastę! ”- wspólne wykonywanie pasty jajecznej.

Rodzic razem z dzieckiem idzie do łazienki, dziecko dokładnie myje ręce mydłem. W czasie mycia rąk dziecko recytuje rymowankę:

Nasze ręce są dziś brudne.

Są na nich jakieś plamy trudne.

Woda po nich pięknie spływa.

Brzydkie plamy zmywa.

Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i konsumpcją posiłków. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.

Dziecko siada przy stoliku, dostaje od rodzica talerz, jajko ugotowane na twardo, widelec. Wasza pociecha rozgniata dokładnie jajko widelcem. Następnie z pomocą rodzica zsuwa jajko widelcem z talerzyka do dużej miski. Rodzic robi pastę jajeczną: dodaje do jajek majonez, a dziecko miesza dokładnie składniki w dużej misce. Dziecko nakrywa do stołu: przygotowuje serwetki, talerzyki. Rodzic przekazuje dziecku chleb, który ma za zadanie posmarować pastą jajeczną. Po zjedzeniu kanapki dziecko sprząta po posiłku, wyciera stół.

3. „Babki wielkanocne”- modelowanie masy solnej w foremce.

Potrzebne będą: mąka, sól, woda, plastelina, mała foremka.

Masa solna: przepis. Z czego zrobić masę solną?

  • pół szklanki soli
  • pół szklanki mąki pszennej
  • woda

Wymieszaj ze sobą suche składniki. Wodę dodawaj powoli, cały czas ugniatając ciasto. Nie przesadzaj! Prawidłowo wykonana masa solna powinna mieć konsystencję ciasta na pierogi i łatwo odchodzić od ręki. Żeby ciasto nie przywierało, można je delikatnie podsypywać mąką. Dzieci umieszczają masę solną lub plastelinę w małej foremce, dokładnie przyciskając ją palcami. Odwracając foremkę i, uderzając nią rytmicznie o stół, wydobywają babkę.  

Wykonywanie babek wielkanocnych, wspomaga kształtowanie drobnych mięśni dłoni.

4. „Życzę Ci… ”- zabawa dydaktyczna

Rodzic trzyma w ręku kilka pocztówek  wielkanocnych. Czyta zamieszczone na nich życzenia. Dziecko powtarza za rodzicem, czego ludzie życzą sobie wzajemnie na święta, dzieląc się jajkiem: dużo zdrowia, radości, pogody ducha, smacznego jajka, mokrego lanego poniedziałku. Gdy rodzic mówi: zdrowie, dziecko podaje prawą dłoń i mówi: Życzę Ci dużo zdrowia. Następne słowa rodzica to: radość, jajko,  szczęście, lany poniedziałek. Dziecko podaje prawa dłoń i składa odpowiednie życzenia (podobnie jak po usłyszeniu hasła zdrowie).

Zabawa rozwija umiejętność składania życzeń.

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości.

Do rychłego zobaczenia!

Wychowawca: Lesława Gałka