Środa,15 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Drogie Dzieci! Dzisiaj dowiecie się jakie zwierzęta żyją w wiejskiej zagrodzie, jakie mają zwyczaje i jakie wydają dźwięki.

Grupa Misie

Temat: Zwierzęta na wsi

  1. „Co słychać na wiejskim podwórku?” – rozwiązywanie zagadek.

Czasami jest szara

lecz najczęściej biała.

Nie każdy by odgadł,

gdyby nie gęgała. (gęś)

Uwielbia się kąpać,

krótkie nóżki ma,

na pewno odgadniesz,

gdy powiesz: – Kwa, kwa.. (kaczka)

Nigdy się nie czesze,

choć ma piękny grzebień,

rano głośno pieje,

w dzień z kurami grzebie. (kogut)

Jest szybki i silny,

w skromnej stajni mieszka,

kiedy jest mu smutno,

głośno rży i wierzga. (koń)

Kiedy się w oborze,

do syta nie naje,

wtedy głośno ryczy

i mleka nie daje. (krowa)

Nie darmo ją człowiek

zachęca i prosi-

chociaż dużo gdacze

złotych jaj nie znosi. (kura)

Z jej runa powstają

sweterki wełniane,

a swojego męża

nazywa baranem. (owca)

2. „Co to za zwierzę?” – rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji. Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający krowę i cielę. Zasłania go kartką w tym samym formacie, ale z kilkoma niewielkimi otworami pokazującymi niewielkie kawałki zwierzęcia. Na początku otwory też są zasłonięte. Dziecko otwiera po jednym otworze i próbuje odgadnąć nazwę zwierzątka.

Kiedy uda się już odgadnąć, co to za zwierzę, rodzic zadaje pytania.

  • Jak nazywa się dziecko krowy?
  • Gdzie mieszkają krowy i cielątka?
  • Co jedzą krowy i cielątka?
  • Co pożytecznego daje nam krowa?
  • Jakie produkty mleczne powstają z mleka? (warto pokazać dziecku te produkty, które mamy akurat w lodówce: sery: żółty, biały, jogurt, masło, śmietanę, namawiamy do próbowania tych artykułów, podkreślamy, że trzeba je jeść np. po to by mieć zdrowe zęby i kości).

3. „Łaciata krowa” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje kontur krowy oraz brązowy papier kolorowy. Dzieci wyrywają palcami fragmenty brązowego papieru o dowolnych kształtach (plamy) i naklejają na kontur krowy. Krowę można także pokolorować kredkami, wszystko zależy od pomysłowości dziecka.

4. „Farma” – oglądanie krótkiej bajki o zwierzętach.

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat: Odgłosy z wiejskiego podwórka.

Proponowane aktywności:

1.„Gdzie jesteśmy?” – rodzic prosi dziecko, by położyło się wygodnie na dywanie, zamknęło oczy, wsłuchało się w dźwięki, które za chwilę usłyszy i spróbowało sobie wyobrazić gdzie się znajduje. Następnie rodzic odtwarza odgłosy z wiejskiego podwórka  i po ok. 2-3 minutach wyłącza je i pyta dziecko co słyszało, co „widziało” – wyobrażało sobie i jak myśli gdzie się przenieśliśmy i o czym będziemy dzisiaj mówić?

2.„W gospodarstwie” – słuchanie wiersza T. M. Massalskiej – dziecko siedzi wygodnie, a rodzic czyta wiersz.

W gospodarstwie

Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Następnie rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka i prosi dziecko o wybranie tych, które pojawiły się w wierszu – nazwanie ich i powiedzenie co robiły te zwierzątka w wierszu np. kogut pieje od świtu: kukuryku!/kaczka kwacze: kwa!kwa!kwa!/kot cichutko miauczy:miau! itd. Kolejno rodzic prosi o nazwanie zwierzątek z pozostałych kart obrazkowych – oczywiście pomaga, jeżeli dziecko ma trudności. Każdą nazwę zwierząt dziecko dzieli na sylaby.

3.„To dom dla…” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające różne domy zwierząt oraz karty obrazkowe z krową, psem, kurą, świnią i koniem. Potem prosi dzieci o opisanie, co widzą na poszczególnych obrazkach i zastanowienie się, które zwierzątka mieszkają w których domkach.

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: W gospodarstwie.

Proponowane aktywności.

  1. Praca w Księdze zabaw z literami str. 58-59.

 Na podstawie ilustracji dzieci odpowiadają na pytania: Co to jest gospodarstwo wiejskie? Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? W jaki sposób należy się zachować wobec zwierząt?

Rodzic  zwraca uwagę na to, że nie wolno podchodzić do nieznajomych zwierząt, nie należy ich straszyć ani zaczepiać.

2. Nauka piosenki pt.,, Stary Donald farmę miał”

3.Oglądanie książek, czasopism, filmów o zwierzętach. Dzieci odszukują zwierzęta, które mieszkają w gospodarstwie. Rodzic może kierować  zabawą np. Znajdź zwierzę, które mieszka w kurniku. Znajdź duże zwierzę, które mieszka w stodole.

4. Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie – praca plastyczna. Dziecko wybiera dowolne zwierzę.

  • Krowa origami

Rodzic rysuje na czarnej kartce koło o średnicy 14 cm i 6 kółek o średnicy 4 cm. Dziecko wycina i każde kółko składa na pół. Rodzic rysuje kształt głowy, a dziecko wycina i rysuje oczy oraz nosek . Rogi, język, ogon i nóżki dziecko robi samo. Układamy kształt krówki i ustawiamy ją na trawce.

  • „Świnka w muszce”. Dziecko wykonuje świnkę z papierowego talerzyka pomalowanego na różowo. Następnie przykleja brakujące elementy charakterystyczne dla wyglądu tego zwierzątka czyli: uszy oraz ryjek. Aby nasza świnka elegancko i wytwornie prezentowała się na wystawie dziecko ozdabia jej szyję muchą w kropki.
    Czyż efekt końcowy nie jest zniewalający?:)
  • Piesek do pomalowania

5. Praca z Kartą Pracy str.35 a . Odczytywanie wyrazów, podkreślanie litery ł, łączenie wyrazów z właściwymi ilustracjami.

6. Praca z Kartą Pracy str. 35 b. Odczytywanie zdań, łączenie ich z obrazkami, pisanie litery ł Ł po śladzie i samodzielnie.

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe:

„Kogo mogę spotkać na wsi? ”- opowieść ruchowa

Rodzic czyta opowiadanie, dzieci wykonują ruchy odpowiednio do słuchanej treści:

Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut.

Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku!

Kury  z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko…Na podwórku robi się coraz weselej.

Nareszcie z domu wychodzi gospodarz,  jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając.

Między jego nogami prześlizguje się szara kotka ,na pewno pójdzie na pole szukać myszki…

Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie.

Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano- gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy  z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przywiązuje im specjalny sznurek- postronek-  i trzymając go wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie.

„Co to za zwierzę? ” – zabawa ruchowo- naśladowcza

Potrzebne będą sylwety zwierząt: koguta, kury, kaczki, kaczątek, krowy, konia, świni, kota, psa (sylwety zwierząt można wykonać własnoręcznie).   

Dziecko porusza się w rytmie wystukiwanym przez rodzica na dowolnym instrumencie. Gdy rodzic przestaje grać, pokazuje obrazek zwierzęcia. Dziecko mówi nazwę zwierzęcia oraz naśladuje sposób jego poruszania się i głos, jaki wydaje. Następnie rodzic ponownie zaczyna grać. Zabawa kończy się, gdy rodzic pokaże wszystkie obrazki.

Wiązanie nazwy zwierzęcia z obrazkiem. Ilustrowanie ruchem zwierząt, naśladowanie ich głosów – rozwijanie aparatu artykulacyjnego za pomocą ćwiczeń słuchowych.

„Stary niedźwiedź mocno śpi? ” – tradycyjna zabawa ze śpiewem.

Zasady zabawy:

Z grupy uczestników wybieramy jedna osobę – będzie niedźwiedziem. Niedźwiedź kuca, a pozostali uczestnicy chwytają się za ręce i chodzą wkoło niedźwiedzia. Ten może mieć zamknięte oczy lub zasłonić je sobie rękoma. Chodzący wkoło śpiewają tekst piosenki:

Stary niedźwiedź mocno śpi, 
stary niedźwiedź mocno śpi. 
My się go boimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi to nas zje, 
jak się zbudzi to nas zje. 
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
druga godzina niedźwiedź chrapie,
trzecia godzina niedźwiedź łapie!!!

 Gdy zaczyna się wyliczanie godzin, wszyscy się zatrzymują. Wyliczając godziny mogą kiwać palcem w rytm wyliczania. Gdy wybrzmi jej ostatni fragment tekstu: „niedźwiedź łapie”, niedźwiedź budzi się i chwyta jedną z osób wcześniej chodzących, a teraz uciekających przed łapiącym.  Osoba złapana staje się niedźwiedziem i zabawa zaczyna się od nowa. 

Do zabawy można zaprosić rodzeństwo.  

Ćwiczenie sprawności motorycznej u dzieci poprzez zabawę.

Zabawy swobodne i konstrukcyjne, rozgrywanie prostych gier planszowych, układanie puzzli.

Miłej zabawy!

Wychowawca: Lesława Gałka