Piątek, 3 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Nasze dzisiejsze propozycje to sporo zabaw plastycznych, eksperymenty z wodą, zabawy ruchowe, a nawet kurza rodzinka z… jajek na twardo. Mamy nadzieję, że się Wam spodobają.

Grupa Misie

Temat dnia: Śmigus-dyngus.

Proponowane aktywności:

Lany poniedziałek inaczej śmigus-dyngus to tradycja oblewania wodą, która stanowi nieodłączny element Świąt Wielkanocnych.

1.„Śmigus – dyngus” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci spacerują po pokoju w wyklaskiwanym przez rodzica rytmie. Na hasło: Śmigus – dyngus! szukają sobie kryjówki, np. chowają się za fotelem. Zabawę powtarzamy.

2. „Mokre zabawy” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje pojemniki na wodę o różnym kształcie, np. wąską, wysoką butelkę, szeroką miskę, słoik litrowy, szklanki (jako miarkę), wodę, lejek, duże naczynie, plastikową nakrętkę, wstążkę, klocek, kawałek papieru, małą zabawkę itp.

Następnie dziecko pod nadzorem rodzica nalewa wodę do 3 szklanek. (Dzieci muszą same stwierdzić, że w każdej szklance jest tyle samo wody). Następnie dziecko przelewa wodę ze szklanek do naczyń o różnym kształcie. Rodzic zadaje pytania:

  • Ile szklanek wody jest w butelce?
  • Ile szklanek wody jest w szklanej misce?
  • Ile szklanek wody jest w słoiku?
  • Czy we wszystkich naczyniach jest tyle samo wody?  (Dziecko stara się odpowiedzieć).

Następnie rodzic przelewa wodę do jednego dużego naczynia. Dziecko wrzuca do wody wcześniej przygotowane przedmioty. Swobodnie wypowiada się na temat swoich spostrzeżeń. Obserwuje, które rzeczy toną, a które nie.

3.”Magiczna pisanka” – zabawa plastyczna.

Do wykonania tej pracy będziemy potrzebować: kilka arkuszy ręcznika papierowego, flamastry, kolorowy blok rysunkowy, klej, nożyczki, butelkę z dozownikiem w formie spryskiwacza. Z kartki bloku technicznego rodzic wycina owal w kształcie jajka.  Ramkę w kształcie jajka dziecko przykłada do ręcznika papierowego i środek jajka „kropkuje” flamastrami. Następnie spryskuje wodą. Ręcznik świetnie chłonie wodę i sprawia, że kolory łączą się ze sobą. Arkusz musi wyschnąć, by można było wyciąć jajko a „ramkę” lekko podkleić klejem.

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat dnia: Świąteczny stół.

Proponowane aktywności:

1.Praca z wierszem Ewy Skarżyńskiej Wielkanocny stół – Rodzic czyta dziecku wiersz i zadaje pytania:Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem? Jak spędzają te święta?

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

2. Wielkanocne zabawy ruchowe.

  • Wcześniej przygotowujemy sobie kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania. Można je wydrukować lub po prostu narysować na kartkach, czy też napisać polecenia. Dziecko losuje z koszyczka obrazek (można na zasadzie wielkanocnej wyliczanki: „Wielkanocna wyliczanka: królik, pisklak i pisanka, raz, dwa, trzy co w koszyczku niesiesz ty?” Autor: Agata Dziechciarczyk), po czym prezentuje go i wykonuje dane ćwiczenie. Ważne: Pozwólmy dzieciom wypełniać zadania dość spontanicznie.
  • Wyścig z jajem.Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka nam się nasuwa. Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecamy sztuczne! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody, na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.
  • Szukanie jajek. Ukrywamy w domu kilka czekoladowych jajek. Będzie ciekawie, jeśli rodzic pozwoli dziecku odgadywać, gdzie są schowane. Można podpowiadać za pomocą gry ciepło – zimno lub przygotowując słoik z zagadkami np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka).Jajko jest schowane w miejscu, gdzie zazwyczaj da się zobaczyć dużo kurtek (w szafie). Można tez przeprowadzić łatwiejszą wersję tej zabawy. Przeliczamy wspólnie z dzieckiem ile mamy jajek. Prosimy, aby dziecko na chwilę wyszło z pokoju, w tym czasie chowamy jajka w różnych miejscach. Jego zadaniem będzie odnalezienie ich w jak najszybszym czasie. (pomysły ze strony dzieckiembadz.pl)

3. Praca plastyczna „Wielkanocne zajączki i kurczaczki”.
Potrzebne będą: rurka po papierze kolorowym, farby, kartki, flamastry itp.
Rurkę rozcinamy na 3 części. Dwie z nich lekko spłaszczamy i doklejamy do trzeciego kawałka rurki, tak, by powstała główka zajączka (patrz: zdjęcia). „Główkę i uszka” maczamy w farbie i odciskamy na kartce. Flamastrami dorysowujemy pyszczek, oczka i wąsiki zajączka, pędzelkiem domalowujemy kępki trawy. Zajączka można ozdobić wg pomysłu dziecka 🙂

Jeszcze łatwiejsze do wykonania będą kurczaczki 🙂

Wesołej zabawy!

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: Na świątecznym stole.

Proponowane aktywności:

1.Rodzic opowiada dziecku, jakie wygląda nakrycie wielkanocnego stołu, jakie potrawy na nim stoją i jakie u nich w domu są tradycje rodzinne związane ze świątecznym śniadaniem.

Zanim zasiądziemy do stołu dzielimy się poświęconym jajem, życząc sobie nawzajem zdrowych i wesołych świąt. Śniadanie wielkanocne jest  posiłkiem bogatym, radosnym, obfitującym w różnorodne potrawy z jaj, mięs, a także słodycze – z dodatkiem bakalii i orzechów. Do typowo polskiej tradycji zalicza się żurek lub biały barszcz, podawany z jajkiem i białą kiełbasą. Wielkanoc jest także świętem chleba i domowego ciasta drożdżowego (nie tylko bab, ale też chałek, bułek drożdżowych, kulebiaków lub pierogów drożdżowych). W niektórych domach podaje się także deser z twarogu z bakaliami, zwany paschą. Kolejną wybitnie polską tradycją jest pieczenie na Wielkanoc mazurków, czyli ciast na kruchym spodzie z półpłynnym nadzieniem (zazwyczaj kajmakowym) i ozdobiony bakaliami w motywy bazi i innych wielkanocnych symboli.

Mieszkanie i sam stół ozdabiamy takimi samymi elementami jak święconkę: bukszpanem, baziami oraz wiosennymi kwiatami, rzeżuchą lub młodym owsem oraz figurkami młodych zwierząt: barankami, kurczaczkami, zajączkami i króliczkami.

2. Wielkanocne dekoracje z jajek to nasza tradycja i okazja do radosnej zabawy z dzieckiem.

Proponuję  zrobić kurę z pisklakami z jajek na twardo.

Składniki: 4 jajka ugotowane na twardo, marchewka pokrojona w cienkie krążki, ziele angielskie, goździki, sałata

Gotujemy jajka Na ok. 2-3 minuty do  wrzątku wrzucamy krążki z marchewki.  Wyjmujemy i  studzimy. Jajka obieramy. Odcinamy spód jaja – ten grubszy tak, by później kwokę postawić np. na talerzu. Na czubku, tym węższym jaja, nacinamy nożem szparę. Robimy dwie dziurki na oczy i jedną na nos. Z marchewki (z krążków) wykrawamy dwa trójkąty (to będą nogi), grzebyk i spiczasty dziobek – do jednej kwoki. Wkładamy grzebień w szparę „na głowie” kwoki, dziób, w oczy wkładamy ziele angielskie. Stawiamy kwokę np. na talerzu czy na sałacie, przykładamy dwie nogi. Kurczaki:  Odkrawamy dół jajka w taki sposób, by kurczak stał. Jajka, a tak naprawdę tylko białko, kroimy w poziomie „zygzakiem”, ale delikatnie, tak aby białko wyglądało jak rozbita rozerwana skorupka. Należy uważać, żeby nie rozciąć żółtka. Zdejmujemy górną część, uważając, żeby w dolnym białku zostało całe żółtko. Na żółtko nakładamy oczy z ziela lub z goździków i dziób z marchewki.

Kurczaka lub kwokę z jajek można postawić każdemu z domowników na talerzyku, albo na większym talerzu można ustawić kwokę i kurczaki razem. Będą wtedy tworzyć zabawną kurzą rodzinkę.

3. ,,Wielkanocne obliczenia”- zabawa matematyczna.

Dziecko siada przy stole, na którym leżą liczmany, np. nakrętki po napojach. Rodzic podaje treść zadania, dziecko oblicza za pomocą liczmanów:

  • W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób usiadło do świątecznego śniadania?
  • Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Le migdałów zostało Kasi?
  • Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
  • Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

4. Praca z Kartą Pracy, str. 42a – rysowanie pisanek po śladzie,naklejanie sztućców obok talerzy.

5. Praca z Karta Pracy, str. 42b – kolorowanie ilustracji zgodnie z kodem.

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe

Bawiąc się, maluchy chętniej niż zwykle wyrażają swoje myśli i odczucia. Ważne, abyśmy   jako dorośli również pozwalali sobie na pełną swobodę podczas zabaw z dziećmi- w końcu jesteśmy modelem, z którego najmłodsi czerpią przykład. To dzięki swobodzie w wyrażaniu emocji i myśli dziecko może przekazać nam swoje wyobrażenia o świecie.  

„Przygotowania do świąt”-  zajęcia o emocjach, wzmacnianie więzi rodzinnych.

„Pomagam mamie”- zabawa pantomimiczna.

Dziecko swobodnie biega po dywanie. Gdy usłyszy gwizdek lub inny dźwięk, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni mama (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).

Ta zabawa pozwoli na wzmocnienie więzi rodzinnych. Zabawa jest ważną formą spędzania wolnego czasu z rodzicami, którzy mają wtedy okazję okazać dziecku bliskość, akceptację                     i zaangażowanie.   

„Nauka poprzez zabawę” – jak uczyć dzieci, angażując emocje?

Zabawa może przybierać różne formy: dziecko może bawić się swobodnie, pozwalając sobie na pełną fantazję, jak również rodzic może zaproponować dzieciom konkretny sposób bawienia się. Obie wersje przyczyniają się do rozwoju intelektualnego, ponieważ każda z nich uczy czegoś nowego. Drodzy rodzice nauka poprzez zabawę to przede wszystkim frajda dla waszych pociech i angażowanie emocji. A kiedy angażujemy emocje, szybciej się uczymy.

Dla tych rodziców, którzy nie mają pomysłu:

Przedszkolaki lubią malować, więc ta zabawa z pewnością się im spodoba i pozwoli nieco się wyciszyć. Potrzebne będą duże arkusze papieru. Dziecko kładzie się, a rodzic odrysowuje jego kształt. Następnie dziecko dorysowuje do swojego konturu to, co chce i ozdabia go. Może ucharakteryzować się np. na księżniczkę lub strażaka. 

POLECAM również zabawy konstrukcyjne według pomysłów dzieci, tworzone z różnych materiałów, w tym naturalnych, klocków, słomek itp. 

Życzę wiele pozytywnych emocji towarzyszących podczas pracy z dziećmi!

Wychowawca: Lesława Gałka