Piątek, 17 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Biała krowa w czarne łatki -Jakie daje mleko? Jakie produkty są zrobione z mleka? Skąd mamy sery? Odpowiedzi na te i inne pytania otrzymacie w dzisiejszych propozycjach.

Grupa Misie

Temat: Zwierzęta małe i duże

Proponowane aktywności:

  1. „Na podwórku” – słuchanie piosenki.

I. Na podwórku zamieszanie,

każdy czeka na śniadanie,

głodny kot na płot się drapie

A gospodarz smacznie chrapie.

Ref.  Gospodarzu, wstawać pora,

karmić kury i indora

nieść do stajni sianko świeże,

a nie w łóżku sobie leżeć!

II. Pieje kogut: kukuryku!

Nie ma ziarna dziś w kurniku!

Krowa muczy, kwiczy prosię:

ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Ref. Gospodarzu…

III. Gdy gospodarz to usłyszał,

krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,

fantastyczny sen dziś miałem,

Więc przerywać go nie chciałem.

Ref: Gospodarzu…

Po wysłuchaniu piosenki rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Jakie zwierzęta występowały w piosence?
  • Kto zajmuje się zwierzętami na wiejskim podwórku?
  • Jak należy dbać o zwierzęta?

2.„Które zwierzę zniknęło” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje mały kocyk i 5 zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku (figurki, pluszaki, obrazki). Dziecko nazywa kolejne zwierzęta, przelicza. Następnie zamyka oczy, a rodzic chowa jedno ze zwierząt pod kocem. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, którego zwierzaka brakuje.

Karuzela zwierząt” – zabawa naśladowcza. Rodzic układa w kole figurki lub obrazki zwierząt, w środku koła kładzie butelkę. Zadaniem dziecka jest zakręcić butelką, podać nazwę zwierzątka, które zostało wskazane, a następnie naśladować je ruchem lub głosem.

3.„Zwierzątka z rolek” – praca plastyczna. Rodzic wycina z rolek kształty zwierząt np.: królika, konia, kota. Dziecko też dostaje rolkę i próbuje z niej wycinać. Następnie zdaniem dziecka jest pomalować rolki farbami. Do ozdabiania pomalowanych rolek możemy także użyć niepotrzebnych lakierów do paznokci. Kiedy farba wyschnie dziecko dokleja zwierzętom poszczególne elementy.

Powstałe zwierzątka dziecko można wykorzystać do zabawy dydaktycznej.

4.„Zwierzęta małe i duże” – zabawa matematyczna. Przygotowujemy 5 zwierzątek np. zajączków wyciętych z rolek o różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest ułożyć je od najmniejszego do największego. Najpierw dziecko musi odnaleźć najmniejszego zajączka, a potem stopniowo szukać kolejnych i ustawiać je zgodnie z wielkością.

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat dnia: Po co hodujemy krowy?

Proponowane aktywności:

1.Rozwiązywanie zagadek „Kto mieszka na wiejskim podwórku?”

Czasami jest szara, lecz najczęściej biała.
Nie każdy by odgadł, gdyby nie gęgała. (gęś)

Uwielbia się kąpać, krótkie nóżki ma,
pewno odgadniesz, gdy powiesz: – Kwa, kwa… (kaczka)

Nigdy się nie czesze, choć ma piękny grzebień.
Rano głośno pieje, w dzień z kurami grzebie. (kogut)

Jest szybki i silny, w skromnej stajni mieszka.
Kiedy mu jest smutno, głośno rży i wierzga. (koń)

Kiedy się w oborze do syta nie naje,
wtedy głośno ryczy i mleka nie daje. (krowa)

Nie darmo ją człowiek zachęca i prosi –
Chociaż dużo gdacze złotych jaj nie znosi. (kura)

Z jej runa powstają sweterki wełniane,
a swojego męża nazywa baranem. (owca)

2.„Krowa – zwierzę pożyteczne” – rozmowa z dzieckiem.  Rodzic czyta krótką rymowankę.

 Krowa ciężko nie pracuje,
ciągle tylko trawę żuje.
Kiedy się do syta naje,
dużo mleka ludziom daje.

Po wysłuchaniu utworu rozmawiamy z dzieckiem na temat:

O kim był ten wiersz? Jak wygląda krowa? Gdzie mieszkają krowy?  Skąd się bierze mleko? Czy wszyscy ludzie mogą pić mleko? (Nie. Warto wyjaśnić, dlaczego) Dlaczego mleko jest zdrowe? Co powstaje z mleka? Sprawdź w lodówce jakie produkty są z mleka? Jak na­zywa się dziecko krowy? Gdzie mieszkają krowy i cielątka?

3.„Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!” – zabawa badawcza.

Dziecko może zabawić się w degustatora (o ile nie jest uczulone). Przygotowujemy kilka małych porcji różnych produktów mlecznych: np. twaróg, jogurt, żółty ser, kefir i na zmianę raz dziecko, raz rodzic, spróbujcie z zamkniętymi oczami odgadnąć co to za produkt.

4.Skąd się bierze mleko? – historyjka obrazkowa. Obejrzenie i omówienie obrazków przez dziecko. W razie potrzeby rodzic dopowiada. Warto wyjaśniać dziecku znaczenie niezrozumiałych słów i wyrażeń.

5.Praca plastyczna (techniczna) „Krówka”. Poniżej przedstawiamy propozycje wykonania krówki o różnym stopniu trudności.

Przy wykonywaniu pracy można słuchać piosenki „Czarna krowa”.

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: Skąd się bierze ser?

Proponowane aktywności:

  1. Wysłuchanie wiersza  Bożeny Formy ,,Przetwory z mleka”

Na zakupy wyruszamy,

dużą torbę zabieramy.

Trzeba kupić serek biały

i ser żółty w dziury cały.

Smaczny jogurt waniliowy,

naturalny, truskawkowy.

I koniecznie też maślankę,

ser topiony i śmietankę.

Różne są przetwory z mleka,

zatem niechaj nikt nie zwleka.

Dnia każdego–to zasada

coś z nabiału niechaj zjada.

2.Rozmowa na temat wiersza.

Jakie zwierzęta dają mleko, które wykorzystują ludzie?

Można powiedzieć dzieciom, że nie tylko krowa daje mleko, ale również owca, koza.

3. Na podstawie wysłuchanego wiersza i własnej wiedzy dzieci opowiadają, jakie produkty są zrobione z mleka, podają nazwy produktów, dzielą je na sylaby, podają pierwszą i ostatnią głoskę.

3. Film: W krainie sera -czyli jak powstaje ser?

4. Praca z Kartą Pracy str. 38a,b–rozwijanie wiedzy na temat sposobu otrzymywania mleka, rozwijanie umiejętności wysłuchiwania rymów w podanych wyrazach, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, umiejętności odczytywania sylab z poznanych liter.

5. Praca z Kartą Pracy str. 39 a, b –doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowej.

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe

„Gdzie jest jajko?” – zabawa sensoryczna

Potrzebne rekwizyty: worek, piłeczka do ping- ponga, piłka tenisowa, mała szklana kulka, styropianowe jajko

Rodzic przygotowuje worek, w którym znajdują się: piłeczka do ping- ponga, piłka tenisowa, mała szklana kulka, styropianowe jajko. Rodzic podchodzi do dziecka, które zamyka oczy, wkłada rękę do worka i szuka styropianowego jajka. Gdy uważa, że juz znalazł, wyjmuje je z worka i mówi: Mam jajko!

Zabawa kształtuje koncentrację uwagi u dzieci.

„Robimy ser!” – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka

Myślę, że dzieci lubią towarzyszyć swoim rodzicom w kuchni przy przygotowywaniu posiłków. Dziś pora na ser biały z krowiego mleka. Zapraszam do wspólnego gotowania.

Dziecko siedzi lub stoi przed stolikiem, na którym rodzic zgromadził następujące rzeczy:

1 litr zsiadłego mleka w dużej misce

pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT)

śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek)

sitko i miskę na serwatkę

Rodzic pyta dziecko: Co znajduje się na moim stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom? Rodzic powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dziecku, co robi.

1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.

2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.

Rodzic tłumaczy dziecku: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.

Budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich.

„Sadzenie ziemniaków” – zabawa ruchowa

Dzielimy się na dwie grupy, tj. rodzice kontra dzieci. Ustawiamy się w rzędzie. Pierwszy zawodnik trzyma w ręku woreczki „ziemniaki”. Na sygnał biegnie w kierunku pachołka „sadząc ziemniaki” na wcześniej ułożone krążki. Następnie obiega pachołek, wraca i zbiera woreczki, obiega swój zespół (pachołek z tyłu) i podaje woreczki następnemu zawodnikowi. Ostatni  zawodnik po obiegnięciu pachołka i swojego zespołu ustawia się na jego początku. Należy pamiętać, aby dzieci nie popełniały takich błędów jak:

woreczek nie będzie dotykał krążka,

dziecko nie obiegnie pachołka i zespołu.

Wygrywa drużyna, która najszybciej wykona zadanie!

„Kura z ręki ” -praca plastyczna

Kto ma ochotę może wykonać prostą pracę plastyczną- kura z ręki, kurczaki z korka.

Myślę, że zrobienie kury przypadnie każdemu dziecku do gustu.

„Zabawa klockami” – rozwija wyobraźnię, sprawność manualną, koordynację wzrokową i kreatywność.

Drodzy Rodzice, jeśli zastanawiacie jaką zabawkę dziś wybrać dla swojego malucha, aby wspomóc jego rozwój i by mu się szybko nie znudziła? Wybierzcie klocki!

Budowanie z klocków pozwala na swobodną ekspresję dziecka. Klocki stymulują myślenie przestrzenne.

Przykłady zabaw z klockami:

*Twórz  zbiory kilkuelementowe- ucz dziecko pojęcia więcej- mniej

*Ustaw obok siebie dwie wieże, jedną z jednego klocka drugą z dwóch- wyjaśnij znaczenie mniejsze- większe

*Poproś dziecko, aby z pudełka podało określoną liczbę klocków, klocki w danym kolorze czy o danym kształcie

*Pobaw się z dzieckiem w dodawanie i odejmowanie klocków

*Usiądź naprzeciwko dziecka. Zacznij układać kompozycję z klocków, a potem poproś dziecko, aby ułożyło identyczną.

*Zbudujcie małe miasto z klocków i małym samochodzikiem przemierzajcie jego ulice, tak by nie uszkodzić zabudowań

*Przedszkolaczku! Możesz narysować zbudowaną konstrukcję.

Życzę powodzenia, smacznego sera i mile spędzonych chwil z dzieciaczkami!

Wychowawca: Lesława Gałka