MALI BADACZE – EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA Z WODĄ

Opublikowano: Zaktualizowano:

 

Dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza.  Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Uwzględniając  treści wychowania przedszkolnego rozpoczęliśmy cykl zajęć pt.,,Mali badacze.”

DOŚWIADCZENIE 1 ,,Co pływa, co tonie?”

Do miski z wodą wrzucaliśmy różne przedmioty: ołówek, kamień, monetę, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, plastikowy klocek.

Obserwowaliśmy  i omawialiśmy  co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie tylko materiał z jakiego jest zrobiony: duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.

DOŚWIADCZENIE  2.,, Magiczna woda”

Po napełnieniu  szklanki wodą, przykryciu kartką i odwróceniu dnem do góry – woda nie wylała się ze szklanki. Co utrzymało kartkę? Utrzymywaniu się kartki na szklance wypełnionej wodą zawdzięczamy napięciu powierzchniowemu, ale nie tylko. Gdy odwrócimy naczynie, w jego górnej części zauważymy wolną przestrzeń. To powietrze, które zostało ,,rozciągnięte” przez ciężar wody, która chce wypłynąć.

Powietrze wewnątrz szklanki ma mniejsze ciśnienie niż to, które napiera na nią od spodu. Ta różnica ciśnień jest w zupełności wystarczająca do utrzymania kartki.

To samo działanie ciśnienia dzieci mogły zaobserwować w kolejnym doświadczeniu.

 

Doświadczenie 3.

Napełnioną wodą szklankę przykrywamy gazą, którą mocujemy gumką, przykładamy kartkę i odwracamy dnem do góry. Delikatnie wkładamy wykałaczki – woda nie wypływała.

Sprawdziliśmy również,,  Czy sól wpływa na to, że coś nie tonie?”.

W szklance gdzie była dosypana sól, jajko nie opadło na dno.

Doświadczenia cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego też będziemy kontynuować cykl zajęć ,,Mali badacze” .

M.Marut