Czwartek, 2 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Dzisiaj zachęcamy Dzieci do zapoznania się z tradycjami związanymi z Wielką Sobotą. Z naszych propozycji Przedszkolaki dowiedzą się, jakie pokarmy wkłada się do wielkanocnego koszyczka i co one symbolizują, będą mogły pokolorować obrazki, a sześciolatki samodzielnie wykonać koszyczek.

Grupa Misie

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny.

Proponowane aktywności:

1.„Co wkładamy do koszyczka” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic tłumaczy, że zgodnie z tradycją zawsze w Wielką Sobotę, udajemy się do kościoła aby poświęcić nasze koszyczki.

Następnie na stole ustawia wiklinowy koszyk. Obok umieszcza różne przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi. Najpierw opowiada dziecku jak taki koszyczek powinien wyglądać, że można przystroić go bukszpanem, przykryć białą serwetką. Potem tłumaczy dziecku, co powinno się w nim znaleźć (pisanka, kurczaczek, zajączek, sól, chleb, kiełbaska, woda itd.). Dziecko umieszcza wszystkie elementy w koszyczku jeszcze raz wymieniając ich nazwy.

2. „Jajko do koszyka” – zabawa zręcznościowa. Dziecko otrzymuje ugotowane jajko i łyżkę. Zamiast jajka można wykorzystać małą piłeczkę. Zadaniem przedszkolaka jest przeniesienie jajka na łyżce aż do miejsca gdzie ustawiony jest wiklinowy koszyk. Dziecko musi być bardzo ostrożne i skoncentrowane, aby jajko po drodze nie upadło na ziemię. Zabawę można modyfikować ustawiając na drodze różne przeszkody.

3. „Koszyk wielkanocny” – kolorowanie obrazka konturowego. Poniżej zamieszczam propozycje kolorowanek, jednak można wydrukować inną dowolną kolorowankę związaną z tematyką wielkanocną.

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat dnia: Co się kryje w święconce?

Proponowane aktywności:

1.„Co włożysz do koszyczka?” – Obejrzenie krótkiego filmu i omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty.

Po obejrzeniu filmu rodzic pyta dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła. Można przygotować szablon koszyka wielkanocnego, a na dywanie rozsypać zdjęcia różnych pokarmów. Wśród zdjęć znajduje się siedem pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dzieci mają podać nazwy wszystkich produktów oraz przykleić do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce. Dziecko mówi głośno nazwę produktu i dzieli ją na sylaby. Rodzic krótko wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:

  • chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt,
  • jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne,
  • wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie, a także bogactwo,
  • sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem,
  • ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych,
  • chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną,
  • ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość.

2.„Zbieramy pisanki” – zabawa matematyczno-ruchowa z elementem pantomimy.

Rodzic  rozrzuca po podłodze kolorowe pisanki wycięte z kartonu. Na jego hasło: Zbieramy jajka! dziecko jak najszybciej zbiera jajka. Rodzic zapisuje cyfrę (od 1 do 8) i pokazuje ją dziecku. Zadaniem dziecka jest odczytanie cyfry i przeliczenie, ile zabrało jajek. Następnie za pomocą mimiki i gestów okazuje swoje zadowolenie lub niezadowolenie w zależności od tego, czy udało mu się zebrać więcej czy mniej jajek niż wskazuje cyfra zapisana  przez rodzica. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Do zapisywania cyfr można również zaangażować dziecko.

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: Wielkanocny koszyczek

Proponowane aktywności:

  1. Rodzic czyta dziecku legendę pt.  ,,Legenda o białym baranku”.

    Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
    gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
    Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
    Brązowy zajączek i kilka pisanek.

    Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
    jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
    Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
    falujące piórka tak jak u kaczuszki.

    Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
    jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
    Dzieci na mój widok bardzo się radują
    i z mojego grzbietu cukier oblizują

    Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
    jestem z czekolady – opowiada wkoło.
    Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
    już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

    Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
    dziwi się pisanka zielona jak łąka.
    Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
    brązowe, różowe, szare, posrebrzone.
  2. Rodzic zaprasza dzieci do rozmowy: Kto gościł w wielkanocnym koszyku? O co pokłóciły się zwierzątka?
  3. Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence ,,Wielkanocna kłótnia”

4. Rodzic opowiada dziecku co powinno  znaleźć się  w wielkanocnym koszyczku: baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa,  jajka – symbol rodzącego się życia, chleb – symbol ciała Chrystusa, dobrobytu i pomyślności, chrzan – symbol męki Pańskiej, sól – istota prawdy, ser – symbol pojednania człowieka z naturą, babka – symbol umiejętności, wędlina lub kiełbasa w koszyczku wielkanocnym symbolizuje dostatek i ma zapewniać zdrowie

5.,,Koszyczek wielkanocny” – dzieci wykonują przestrzenną pracę plastyczną ( karta 44).

Dzieci wypychają kształt koszyczka wielkanocnego i wycinają paski, które przeplatają przez otwory. Następnie przewlekają ozdobny sznurek przez dziurki i zawiązują supełek na końcu.

6. Dzieci pracują w Karcie Pracy str. 41 b.

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe

1.„Dziwne kroki”- zabawa ruchowa, naśladowcza

Zabawy ruchowe są najchętniej wybieranymi przez przedszkolaków. Dzieci uwielbiają skakać, biegać, eksplorować świat poprzez dotykanie wszystkiego, co nowe. Drodzy rodzice postawmy na ruch!

Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic po kolei wymienia, czyj chód dziecko ma naśladować. Chodź jak: kwoka z jajem, świąteczny zajączek, pisklak, który dopiero wykluł się z jaja, brykający baranek.

Zabawa doskonali u dzieci umiejętność wchodzenia w rolę. Podczas, gdy dzieci odgrywają role, muszą się dzielić czy wczuć w różne osoby. Wtedy rozwijają umiejętność rozumienia siebie i innych.

2.„Ciepło – zimno” – zabawa dydaktyczna

Rodzic chowa w pokoju gałązkę bukszpanu (nawiązując do tradycji wielkanocnych, koszyczek wielkanocny dekoruje się gałązkami bukszpanu). Jeśli nie mamy gałązki może to być inna rzecz symbolizująca święta wielkanocne np. pisanka, baranek, zajączek. Dziecko stoi           przy drzwiach i powoli porusza się po pokoju. Gdy jest daleko od schowanego przedmiotu , rodzic mówi: Zimno. Gdy się zbliża, mówi: Cieplej. Gdy jest blisko, mówi: Ciepło. Gdy jest tuż, tuż, mówi: Gorąco. Dziecko zatrzymuje się, rozgląda wokół siebie. Gdy znajdzie gałązkę bukszpanu, zostaje nagrodzony brawami. Po skończonej zabawie dziecko odkłada rzecz w wyznaczone przez rodzica miejsce. 

Zabawa ma na celu doskonalenie u dzieci umiejętności orientacji w przestrzeni. Wdrażanie do odkładania zabawek na stałe miejsce.

Życzę przyjemnej zabawy!

Wychowawca: Lesława Gałka