Czwartek, 16 kwietnia

Opublikowano: Zaktualizowano:

Dzisiaj, Drogie Przedszkolaki zobaczycie gdzie mieszkają zwierzątka, skąd się bierze wełna i zrobicie pyszne marchewki dla…

Grupa Misie

Temat: Domy zwierząt

  1. „Gdzie ja mieszkam” – swobodne rozmowy z dzieckiem. Rodzic opowiada dziecku o domach zwierząt, np. na podstawie obrazków. Polecam także bajkę edukacyjną o piesku, który zgubił się na wiejskim podwórku i odwiedzał domy innych zwierząt. Wystarczy wpisać: GDZIE JA MIESZKAM? Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów w wyszukiwarce youtube.com.
  • „Domy zwierząt” – zabawa konstrukcyjna. Gromadzimy w pokoju różne typy klocków: drewniane, plastikowe, wafle. Przygotowujemy również  zwierzątka, które żyją w gospodarstwie wiejskim: świnie, konie, owce, kaczki, kury itd. Zadaniem dziecka będzie zadbać, o to by każde zwierzątko miało swój domek. Przy okazji zabawy przypominamy, że domem dla kur jest kurnik, dla konia – stajnia, świnie mieszkają w chlewie, pies w budzie.
  • „Rodzina do zagrody” – zabawa dydaktyczna. Wyznaczamy trzy pola ze sznurka. Zadaniem dziecka jest posegregowanie zwierząt, poukładanie w odpowiednich miejscach, zagrodach. Przeliczamy ilość zwierząt. Dziecko wskazuje, których zwierząt jest najwięcej, a których najmniej. Do segregowania można wykorzystać figurki zwierząt, które mamy w domu lub skorzystać z tych zamieszczonych poniżej.
  • „Na wiejskim podwórku” – kolorowanie kredkami lub flamastrami.

Wychowawca: Anna Lesiczka

Grupa Biedronki

Temat dnia: Skąd się bierze wełna?

Proponowane aktywności:

1.Skąd się bierze wełnę? – Rodzic przynosi wełniany sweter i włóczkę z wełny (lub inne rzeczy wełniane). Dziecko podaje nazwy i porównuje wełniane produkty, (określenie i opisywanie wełny po dotyku).  Rodzic zadaje dziecku pytanie, skąd się bierze wełnę? Wspólne oglądanie filmiku „Jak przerobić wełnę na nici?”

Następnie rodzic pokazuje zdjęcie owcy i barana i omawia z dzieckiem, czym się różnią, a jakie są między nimi podobieństwa.

2.Od owcy do swetra – historyjka obrazkowa. Wspólnie z dzieckiem opowiedzcie, co się dzieje na każdym obrazku. Rodzic zadaje dzieciom pytania: skąd mamy wełnę, z której powstają swetry? Jakie jeszcze ubrania mogą być zrobione z wełny? Dzieci dzielą na sylaby wyrazy „owca, wełna” oraz próbują określić pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie.

3.Zaganianie owiec do stada – Dzieci budują ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkładają kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dzieci wkładają „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (przy braku pesety – ręką).

4.Wyganiamy owieczki z zagrody – motoryczno – matematyczna zabawa z kostką. Dziecko wyjmuje z zagrody wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagrody. Dziecko rzuca kostką i przelicza, ile oczek wypadło. Następnie umieszcza odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki od bielizny.

5. Zabawa przy piosence. Słuchanie, oglądanie i zabawy przy piosence „Owieczka”. Poruszanie się w rytm melodii. Pokazywanie paluszków przy wyliczaniu.

Wychowawca: Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki

Temat dnia: Domy zwierząt.

Proponowane aktywności:

  1. Zapoznanie z treścią wiersza Agnieszki Frączek pt.,, W domu najlepiej”.

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz, gdy znalazł się na dachu,

 zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

hen, na drzewie, w dudka dziupli,

a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wciskał,

ale zmieścił tam ćwierć pyska.

 Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie

 –spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali…

I do domów się udali.

2. Rozmowa na temat wiersza: Czy wiersz was rozbawił? Dlaczego? Które zwierzę was najbardziej rozbawiło? O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta? Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt? Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?  Po co zwierzęciu potrzebny jest dom?

Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury ( kurnik), świni (chlew), konia (stajnia), krowy (obora).

3. Matematyka w zagrodzie”–

  • Przygotowujemy dla dziecka liczmany, np. nakrętki po napojach. Dzieci układają je zgodnie z treścią zadań i przeliczają, np.:

W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

 Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

  • Odkoduj ukryte cyfry i napisz.

4. Praca z Kartą Pracy 36a,b-budzenie skojarzeń związanych ze słowem dom, klasyfikowanie przedmiotów, czytanie wyrazów, doskonalenie małej motoryki, percepcji wzrokowej, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

5. Aktywność ruchowa do piosenki ,,Stary Donald farmę miał” – zamieszczonej w środę.

6.Praca z Kartą Pracy 37a,b –kształtowanie spostrzegawczości, utrwalanie znajomości kształtu cyfr, doskonalenie umiejętności dodawania w zakresie 10, ćwiczenie umiejętności planowania własnej pracy, doskonalenie sprawności małej motoryki.

Wychowawca: Marzena Marut

Propozycje popołudniowe

„Kim jestem” – zabawa dydaktyczna

Do zabawy potrzebne będą: zdjęcia zwierząt gospodarskich

https://www.google.pl/search?q=zdj%C4%99cia+zwierz%C4%85t+gospodarskich&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=_v4yEqaW1BC_aM%253A%252C7k9r81QaXJGMNM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQjOC0bqRC88_OnhVhcItDdWwuotQ&sa=X&ved=2ahUKEwi1u963xOroAhWUoFwKHWDTC04Q9QEwAXoECAoQGA&cshid=1586957378380504#imgrc=_v4yEqaW1BC_aM:

(obrazy dla zwierząt gospodarskich)

W zabawie musi uczestniczyć więcej osób, dlatego zachęcam do wspólnej zabawy wszystkich domowników. Wszyscy uczestnicy zabawy muszą usiąść w kręgu. Rodzic nakleja na plecach dziecka zdjęcie zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego. Dziecko nie widzi, co to za zwierzę. Pokazuje pozostałym swoje plecy, na których naklejone jest zdjęcie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy zwierzęcia na podstawie uzyskanych przez niego odpowiedzi na następujące pytania:

Czy jestem ptakiem?                                                                                                    

Czy jestem ssakiem?

Czy mam rogi?

Czy mam cztery nogi?

Czy znoszę jajka?

Czy mieszkam w domu?

Czy mieszkam w oborze?

Dziecko odpowiada: TAK lub NIE.

Korzyści płynące z zabawy: kształtowanie koncentracji uwagi oraz wyciąganie wniosków na podstawie zadawanych pytań.

„Marchewki dla królików” – praca techniczna

Potrzebujemy:

– przezroczystą folię – celofan,

– pomarańczową i zieloną bibułę,

– taśmę klejącą,

– nożyczki.

Dziecko otrzymuje arkusz przezroczystej folii – celofanu, pomarańczową oraz zieloną bibułę, taśmę klejącą i nożyczki. Dziecko zwija folię w rożek i skleja (dozwolona pomoc rodzica). Następnie oddziera kawałki pomarańczowej bibuły, zgniata ją i wrzuca do rożka. Gdy rożek jest prawie pełny, wkłada do niego pociętą w paski zieloną bibułę. Skleja końcówkę rożka taśmą tak, by zielone paski bibuły wystawały z rożka, imitując natkę marchewki. Marchewkę można zrobić na wiele sposobów. Oto kilka zdjęć, które może będą inspiracją do pięknych prac plastycznych.

Życzę pięknych marchewek i miłej zabawy!

Wychowawca: Lesława Gałka